کد مطلب:312409 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

ویژگی های صالحان
رسول خداوند (ص) در ادامه ی روایتی چنین فرموده است:

و اما علامة الصالح فأربعة: یصفی قلبه و یصلح عمله و یصلح كسبه و یصلح اموره كلها [1] .

نشانه ی صالح چهار چیز است: دلش را صاف می كند، عملش را شایسته می كند، درآمدش را صالح و پاك می سازد و همه ی امورش را اصلاح می كند.

از زبان امام موسی بن جعفر (ع) نیز عامل پا برجایی اسلام را آن گونه كه پیامبر (ص) در آخرین روزهای زندگی معرفی كرده است، بشنویم:

لما حضرت رسول الله (ص) الوفاة،... قال: ایها الناس الدعامة دعامة الاسلام و ذلك قوله تعالی: «الیه یصعد الكلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» [2] .



[ صفحه 298]



گفتار پاك و بالا برنده ی آن یعنی عمل صالح، رمز پایداری اسلام است. سپس رسول خدا (ص) در ادامه ی گفتار خود، «عمل صالح» را چنین می شناساند:

فالعمل الصالح طاعة الامام ولی الامر و التمسك بحبله [3] .

عمل صالح اطاعت از امام و ولی امر است و چنگ زدن به ریسمان او.

رسول خدا (ص) در این گفتار بلند، آخرین سفارش ها و راهنمایی های ضروری را به امت مسلمان ارائه می دهد. سفارش به كتاب خدا و اهل بیت رسول الله (ص) از مهم ترین پیام های این گفتار است. پیروی از امام معصوم (ع) و یاری جستن از او در اصلاح امور دنیایی و آخرتی مسلمانان همان عمل صالح و عامل پایداری بنای رفیع اسلام است.

به راستی كه در این سلام به عباس بن علی (ع) (السلام علیك ایها العبد الصالح...) چه رازها و رمزهایی نهفته است. عباس (ع) پیرو راستین ولی امر خدا، سیدالشهدا (ع) بود و از رهگذار این پیروی به جایگاه صالحان در كنار انبیا و صدیقان و شهیدان راه یافت.


[1] بحارالانوار، ج 1، ص 120.

[2] همان، ج 22، ص 476.

[3] همان.